Thursday 29 November 2012

Aku dan Perubahan (2009)

Ini adalah karya asal yang pernah roses cipta pada tahun 2009. Ketika itu roses bersama teman-teman telah mengikuti kursus etika di PULAPOL Negeri Sembilan. Banyak kenangan dan pengalaman yang dikongsi bersama.


(take from olyne5588.blogspot.com)


AKU DAN PERUBAHAN
Teman...
Dikeheningan ini,
Ingin ku coretkan sebuah kisah,
Bukan ilusi namun realiti,
Disini...
Aku mengorak langkah,
Aku menjadi riak,
Memerah minda memikirkan,
Apa yang sebenarnya yang aku inginkan,
Sepanjang etika ini,
Setelah ku lalui,
Suka duka datang silih berganti,
Suatu aura mula kurasakan,
Apakah aura itu?
Rupa-rupanya itu adalah aura,
Aura aku dan perubahan,
Setiap saat ku lalui,
Mula membuatku menjadi,
Insan yang baru,
Etika dan intergriti,
Teguh dalam diri,
Dari gentar seorang gadis,
Menjadi kental seorang wanita,
Aku belajar erti kesyukuran,
Mensyukuri pemberian Tuhan,
Dari kisah si buta mencari cinta,
Aku belajar mengenali diri,
Disebalik topeng yang penuh misteri,
Teman...
Sesungguhnya..
Luaran bukan gambaran,
Tapi dalam itu keistemewaan.

Teman...
Teladanilah kisah si belon,
Bukan warnanya jadi ukuran,
Bukan kebesarannya kita agungkan,
Bukan jua ketinggiannya kita banggakan,
Tapi...
Ingatlah wahai sahabatku,
Bila kita berada di atas,
Jangan angkuh kawanku,
Bila kita berada di bawah,
Jangan goyah sahabatku,
Teman...
Sesungguhnya aku terima banyak perubahan,
Dari kisah yang kita lalui,
Dari pengalaman yang diberi,

 Nukilan Rasa
-         olyneroses88 -

No comments:

Post a Comment